ISO 9001:2015 ISO 14001:2015 başvuruları alınmaya başlandı

ISO 9001 ve ISO 14001, 2015 revizyonları belgelendirmesine yönelik akreditasyonumuz TÜRKAK tarafından yayınlandı. 19.12.2016 tarihi itibariyle 2015 versiyonları başvuruları kabul edilmektedir. Geçiş Kılavuzlarına ulaşmak için aşağıdaki bağlantıları tıklayabilirsiniz.

ISO 9001:2015 Kalite Yönetim Sistemi Revizyonu ve Yapısı ile Gelecek Yenilikler

 

Bildiğimiz gibi dünya çapında yaşam şartlarının sürekli değişim içinde olması her alanda sektörü etkilemekte, dolayısı ile kuruluşlar sundukları ürün ve hizmet kalitesini korumakta ve dünya çapında kabul görür bir kalitede tutmakta sorun yaşamaktadırlar. Bu noktada devreye giren ve koyduğu kalıplar, sınırlamalar, şartlar ile kuruluşların belli bir kaliteyi korumasına olanak sağlayan ISO 9001 Standardı, bütün bu değişimlere ayak uydurmak amacı ile belirli aralıklarla değişime gitmek zorundandır. Henüz taslak aşamasında olup ISO 9001’in revize edilmiş son hali olan ISO 9001:2015, ISO 9001:2008 Kalite Yönetim Sistemi revizyonundan sonra yapılmış ilk revizyon olup ISO 9001:2000’den beri gidilmiş en köklü değişim olacaktır.

Halen farklılaştırılacak noktalar üzerinde çalışılmakta olan yeni versiyon (ISO 9001:2015) teknoloji, iş çeşitliliği, uluslararası ticaret gibi noktalarda büyük değişimleri hedeflerken, servis sektörünün gelişmesi ve kalite yöneticimi; kalite yönetimini bütün iş alanlarının yönetim sistemi ile uyumlu hale girmek; şirketlerin çeşitli ISO serilerine adapte olmasını kolaylaştırmak; Standartları basitleştirilmesine ve anlaşılır olmasına yardımcı olmak ve uygulanmalarını kolaylaştırarak mecburi olarak kabul görmelerini kolay bir hale sokmak gibi noktaları hedef alır.

Yenilenme aşamasının bir diğer amacı da yönetim aşamasının tekrarlanması daha basit bir başarı kalıbı uygulamasına odaklanmak ve daha geniş alandaki işletmeler için uygulanabilir hale getirilmiş etkin bir yöntem bulmaktır. Önümüzdeki uzun yıllar boyunca uygulanabilecek sağlam bir standart grubu yaratarak bu revizyonu uzun ömürlü ve sürekli değişim halinde olan iş dünyasında iş görür hale getirmek amaçlanmıştır.

 

ISO 9001:2015 standartı şu maddelerden oluşmaktadır.

1. Amaç

2. Atıf ve Referanslar

3. Terimler ve Açıklamalar

4. Organizasyonun Bağlamı

5. Liderlik

6. Planlama

7. Destek

8. Operasyonel Planlama ve Kontrol

9. Performans Değerlendirme

10. Sürekli İyileştirme

Bu 10 madde tüm yönetim sistemlerine temel oluşturacak, diğer yönetim sistemleri ile uyumlu olacak şekilde ve alt maddelerinin de bir birleri ile uyumlu olmasını sağlaması açısından geliştirilmiş olup  ANNEX SL adını almıştır. Annex SL’in amacı ise Yönetim Sistemlerinin ortak dili olmaktır.

 

Dünyanın ilk uluslararası çevre standardı ISO 14001:2015’in nihai versiyonu yayınlandı.

 

70 ayrı ülkeden uzmanın katkıları ile hazırlanmış olan en son ve ‘en iyi uygulama rehberi’, çevre yönetim sisteminin temelerinin altını çizmekle kalmıyor onu, iş süreçlerinin, tam merkezine yerleştiriyor.

Yeni standart, kuruluşların değişikliklere ayak uyduırmasını sağlamanın yanı sıra, atıklarını azaltmak, enerji tasarrufu sağlamak ve paydaşlarına, müşterilerine ve halka karşı kurumsal itibarlarını korumak için fırsat yaratıyor.  ‘Yeni Yüksek Seviye Yapı’ya uygun olarak yazılmış olması sebebi ile ISO14001:2015 standardı, diğer yönetim sistemi standartları ile çok kolaylıkla uyumlaştırılabiliyor ve böylece uygulayıcı kuruluşlara zaman ve etkinlik kazandırıyor.

 

Yeni ISO 14001 Yapısı

 

Annex SL baz alınarak hazırlanan ve içinde bulunduğumuz yılın Haziran ayında yayınlanması beklenen yeni standardın yeni yüksek düzey yapısı ile tüm yönetim sistemi standartlarına ortak bir çatı geliyor. Bu yöntem ile tutarlılık amaçlanırken farklı yönetim sistemi standartlarının ahenk içinde çalışması odaklanıyor. Standardın en üst seviye yapıya uygun olarak gelen alt maddeleri ile tüm standartlara ortak bir dil getirmesi planlar içerisinde.

Yayınlanacak standart ile amaçlanan temel değişiklikler:

  • Liderlik vurgusu
  • Risk yönetimine olan odaklanma
  • Hedefler, ölçümleme ve değişime verilen önem
  • İletişim ve Farkındalık
  • Daha az kural gerektiren gereksinimler

Yeni standardın yürürlüğe girmesi ile birlikte, firmalar kalite yönetim sistemlerinin işletmenin temel süreçlerini kapsamasını daha kolay bir şekilde sağlayacak olup bundan büyük faydalar sağlayacaklardır.